Jaki olej do skrzyni biegów Opel i Chevrolet ?

W tym artykule przeczytasz na temat olejów do manualnych skrzyń biegów Opel i Chevrolet.

Dostajemy sporo zapytań jakie oleje stosować w skrzyniach Opel i Chevrolet. W przypadku tych marek, w olejach OEM wybór jest dość skromy. General Motors zunifikował swoje oleje kilka lat temu. W zasadzie do wszystkich skrzyń biegów przez wiele lat zalecany był i jest jeden olej przekładniowy, który ma oznaczenie serwisowe GM1940182.

To klasyka olejów. Chyba wszyscy użytkownicy samochodów Opel i Chevrolet wiedzą, że ma kolor czerwony. Olej GM 1940182 w zamierzchłych czasach był olejem mineralnym o lepkości SAE 80W. Postęp w konstrukcjach manualnych skrzyń biegów wymusił na GM modyfikację oleju i zmieniono formulację tego oleju. W obecnym wydaniu został oparty na bazie syntetycznej. Sformułowano go dla klasy lepkości 75W85 i z sentymentu (?) zostawiono kolor czerwony.

WAŻNE – CZERWONY kolor oleju przekładniowego to nie zawsze ATF

Kolor czerwony charakteryzuje w większości oleje do automatycznych skrzyń biegów ATF. Pamiętaj, aby nigdy nie wlewać oleju GM1940182 do automatu i odwrotnie jakichkolwiek olejów ATF nie wlewaj do manualnych skrzyń biegów OPEL. Zamiana tych olejów zawsze prowadzi do awarii.

W jakich skrzyniach stosować olej przekładniowy GM1940182?

Olej GM1940182 może być spokojnie stosowany w skrzyniach o mniejszych obciążeniach, przenoszących mniejsze momenty. Przekładnie F13, F15, F17, F18, F20 to skrzynie biegów, w których ten olej spokojnie da sobie radę. Przy skrzyniach o większych obciążeniach należałoby się zastanowić nad jego zastosowaniem. Przyczyna jest prosta – olej ten szybko degraduje się przy bardzo wysilonej pracy w skrzyni biegów, a ma to miejsce, gdy przekładnia musi przekazać sporo mocy z silnika na koła. Słowem w “mocniejszych” skrzyniach olej ten traci swoje właściwości i niestety nie chroni tak przekładni jak powinien.

Olej Opel GM1940182

Dobra rada – wymień ten olej na trwalszy lub zmieniaj go częściej. Jeśli masz mniejszą skrzynię, a dość mocno wysilasz auto np. ciągniesz przyczepę, sporo jeździsz po górach ze sporym obciążeniem (pasażerowie z nadwagą, pełen bagażnik i box na dachu)  to warto ukłonić się do swojej skrzyni biegów i nakarmić ja czymś lepszym niż olej GM1940182.

Jaki olej do skrzyń biegów M20, F23, M32, F40 ?

Firmie General Motors przytrafiły się skrzynie biegów M32 i M20. Niestety, mimo miłych właściwości trakcyjnych są one dość awaryjna. Poza kilkoma szczegółami konstrukcyjnymi, które powodują awarię tych skrzyń, jednym z ważniejszych czynników wpływających na żywotność skrzyń biegów M32 i M20 jest zastosowany olej. Można powiedzieć, że był, bo inżynierowie GM wyciągnęli wnioski z przyczyn awarii i zmienili olej, którym zalewają skrzynie M32 i M20 w fabryce.

Logika zmiany oleju była prawdopodobnie taka:

Analiza:

  • skrzynie M32 i M20 są konstrukcją Fiata
  • Fiat stosuje w tych skrzyniach olej TUTELA MATRYX
  • w Fiatach te skrzynie psują się rzadziej (?) niż w Oplach

Wnioski

  • zastosowanie w Oplu oleju lanego do skrzyń M32 i M20 w Fiatach zmniejszy awaryjność tych przekładni w Oplach.

Wyniki

  • rzeczywiście na oleju stosowanym w Fiacie, a który otrzymał w Oplu oznaczenie GM1940004 skrzynie M32 mają mniej awarii.

W ten sposób w okolicach roku 2012 do skrzyń biegów typu M32 i M20 w samochodach wyjeżdżających z fabryki oraz na półki serwisów trafił olej GM1940004. Olej ten ma lepkość SAE 75W85 i kolor słomkowy. Z naszych doświadczeń związanych z naprawami skrzyń biegów wynika, iż olej ten faktycznie wydłuża żywotność skrzyń M32 i M20, choć statystyki nie powalają.

Dygresja – w dokumentacji Opla (przynajmniej tak było do niedawna) do skrzyń M32 zalecany jest olej GM1940182. Serwisy mocno wierzą (bo muszą) w to co dostają od GM i w dalszym ciągu przy wymianie oleju leją czerwony olej do tych skrzyń. Jeśli wymieniasz olej w serwisie w skrzyni M32 lub M20 to błagaj na kolanach, żeby wlali Ci olej o oznaczeniu GM 1940004.

Skupiłem sie na skrzyniach M32 czy M20, ale F23 i F40 też powinny być zalane olejem lepszym niż GM1940182. Dlatego spokojnie można wlać do nich GM 19 40 004. Skrzynia biegów F40 ma miano pancernej i niezniszczalnej, dlatego pojedzie na “Kujawskim z pierwszego tłoczenia”, ale tyczy się to starszych egzemplarzy. W nowszych F40 ktoś już wsadził rączki i “poprawił” żywotność tych skrzynek. Dlatego warto zalewać skrzynie mocniej obciążone lepszym olejem.

Oleje przekładniowy Opel GM 1940004

Jak dobrać olej do skrzyni biegów OPEL lub CHEVROLET ?

Należy na początku zadać pytanie – czy do skrzyń biegów GM można wlewać inne oleje przekładniowe niż oleje OEM ?

Nawet trzeba ! 😉

Różni producenci olejów produkują oczywiście oleje do skrzyń biegów OPEL i CHEVROLET. Jak zatem dopasować odpowiedni olej ? Po pierwsze nie po lepkość SAE 75W85. Nie każdy olej 75W85 będzie dobrze pracował w skrzyni GM. Jeśli dobierasz olej do skrzyni biegów Opel to na butelce takiego oleju powinien być wyszczególniony kod OEM GM1940182 lub GM1940004 jako dopuszczenie lub rekomendacja. Nawet jeśli będzie to olej o lepkości  75W90 lub 75W80, a na butelce widnieje nr OEM GM to można zastosować taki olej. Tu oczywiście warto zwrócić uwagę na jakość olejów danego producenta.

Dobry zamiennik oleju serwisowego OPEL, CHEVROLET

Naprawiliśmy sporo skrzyń biegów zarówno Opla jak i Chevroleta, a ponieważ dajemy gwarancję na naprawę, musieliśmy przetestować oleje, które są wlewane do skrzyń biegów naprawianych przez nas. Wśród różnych olejów na przestrzeni ostatnich kilku lat, olejem, który sprawdził się najlepiej, był i jest olej FUCHS TITAN Sintofluid 75W80. Zrobiliśmy nawet porównawcze badanie tego oleju z olejami OEM. Wyniki poniżej.

ParametrJednostkaGM 1940182GM 1940004FUCHS SINTOFLUID 75W80
Lepkość kinematyczna w 40°Cmm²/s73,9930,2652,22
Lepkość kinematyczna w 100°Cmm²/s13,186,099,776
Wskaźnik lepkości182154176
Temperatura zapłonu°C226196
Właściwości EP - obciążenie zespawaniaN240024004400
Całkowita liczba kwasowamgKOH/g0,312,921,85
Zawartość Bppm< 0,10,2400
Zawartość Cappm3196330010,0
Zawartość Mgppm102< 0,1580
Zawartość Pppm155814001210
Zawartość Znppm16931430< 0,1
Zawartość S%wag.0,44> 0,5> 2,2

Jak widać dwie cechy tego oleju wysuwają się na pierwszy plan:

  • olej nie zawiera cynku – to właściwość, która uniemożliwia absorbowanie wody z otoczenia, która znacznie wpływa na pogorszenie właściwości oleju. Ma to niebagatelne znaczenie przy dłuższej eksploatacji skrzyni biegów
  • olej jest dwa razy bardziej odporny na obciążenia niż oleje OEM. Oznacza to, że bez znacznej utraty swoich parametrów będzie pracował dłużej przy większych obciążeniach.

blog-maly-produkt-sintofluid-75w80-link

Zdaję sobie sprawę, że będąc autoryzowanym przedstawicielem producenta tego oleju brzmi to stronniczo. Jednak opinie o Sintofluid 75W80 zastosowanym w skrzyniach Opla świadczą o tym, że obiektywnie można stwierdzić, iż ten olej świetnie pracuje w skrzyniach biegów koncernu General Motors.

Nie oznacza to, że inni producenci maja gorsze oleje do skrzyń biegów Opel czy Chevrolet. Ja ze swojej strony na podstawie wieloletniego doświadczenia mogę z pełną odpowiedzialnością ręczyć za jakość i parametry oleju FUCHS. Zaznaczam, że w naszej ofercie są też oleje OEM GM1940182 i GM1940004 dlatego nie chciałbym być posądzony o stronniczość.

Oleje do samochodów dostawczych OPEL

W samochodach dostawczych Movano i Vivaro zastosowano skrzynie biegów konstrukcji RENAULT. W przypadku tych skrzyń powinieneś zastosować olej OEM o oznaczeniu GM 1940711. W butelce serwisowej jest  dokładnie olej ELF TRANSELF NFP 75W80. Tu nie warto poprawiać fabryki bo olej ten doskonale sprawdza się w tych skrzyniach. Wspomniany Sintofluid 75W80 też bardzo dobrze pracuje w tych skrzyniach.

Olej przekładniowy ELF NFP 75W80

Na koniec zestawienie  olejów GM do manualnych skrzyń biegów na przestrzeni ostatnich lat.

Stare oznaczenieNowe oznaczenieInfo
19 40 00419 40 004
19 40 18219 40 182
19 40 75019 40 182
19 40 75719 40 182
19 40 76819 40 182olej był też oznaczany jako MTF 0063
19 40 70219 40 702Castrol Formula RS 10W60
19 40 71119 40 711ELF TRANSELF NFP 75W80
19 40 76419 40 182Pierwotnie Castrol MTF1067 - był dedykowany do F23
19 40 77019 40 775Pierwotnie SAE 80W140, obecnie ELF TRANSELF 75W140

ZAPYTAJ NAS O OLEJ

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze oleju do swojego Opla, kliknij w przycisk poniżej. Na pewno Ci pomożemy.

ZAPYTAJ O OLEJ