Blog o skrzyniach biegów i nie tylko…

Oleje

Jak dobrać olej do manualnej skrzyni biegów OPEL lub Chevrolet?

Jak dobrać olej do skrzyni biegów OPEL?

Jaki olej do skrzyni biegów Opel i Chevrolet ?

W tym artykule przeczytasz na temat olejów do manualnych skrzyń biegów Opel i Chevrolet.

Dostajemy sporo zapytań jakie oleje stosować w skrzyniach Opel i Chevrolet. W przypadku tych marek, w olejach OEM wybór jest dość skromy. General Motors zunifikował swoje oleje kilka lat temu. W zasadzie do wszystkich skrzyń biegów przez wiele lat zalecany był i jest jeden olej przekładniowy, który ma oznaczenie serwisowe GM1940182.

To klasyka olejów. Chyba wszyscy użytkownicy samochodów Opel i Chevrolet wiedzą, że ma kolor czerwony. Olej GM 1940182 w zamierzchłych czasach był olejem mineralnym o lepkości SAE 80W. Postęp w konstrukcjach manualnych skrzyń biegów wymusił na GM modyfikację oleju i zmieniono formulację tego oleju. W obecnym wydaniu został oparty na bazie syntetycznej. Sformułowano go dla klasy lepkości 75W85 i z sentymentu (?) zostawiono kolor czerwony.

WAŻNE – CZERWONY kolor oleju przekładniowego to nie zawsze ATF

Kolor czerwony charakteryzuje w większości oleje do automatycznych skrzyń biegów ATF. Pamiętaj, aby nigdy nie wlewać oleju GM1940182 do automatu i odwrotnie jakichkolwiek olejów ATF nie wlewaj do manualnych skrzyń biegów OPEL. Zamiana tych olejów zawsze prowadzi do awarii.

W jakich skrzyniach stosować olej przekładniowy GM1940182?

Olej GM1940182 może być spokojnie stosowany w skrzyniach o mniejszych obciążeniach, przenoszących mniejsze momenty. Przekładnie F13, F15, F17, F18, F20 to skrzynie biegów, w których ten olej spokojnie da sobie radę. Przy skrzyniach o większych obciążeniach należałoby się zastanowić nad jego zastosowaniem. Przyczyna jest prosta – olej ten szybko degraduje się przy bardzo wysilonej pracy w skrzyni biegów, a ma to miejsce, gdy przekładnia musi przekazać sporo mocy z silnika na koła. Słowem w “mocniejszych” skrzyniach olej ten traci swoje właściwości i niestety nie chroni tak przekładni jak powinien.

Olej Opel GM1940182

Dobra rada – wymień ten olej na trwalszy lub zmieniaj go częściej. Jeśli masz mniejszą skrzynię, a dość mocno wysilasz auto np. ciągniesz przyczepę, sporo jeździsz po górach ze sporym obciążeniem (pasażerowie z nadwagą, pełen bagażnik i box na dachu)  to warto ukłonić się do swojej skrzyni biegów i nakarmić ja czymś lepszym niż olej GM1940182.

Jaki olej do skrzyń biegów M20, F23, M32, F40 ?

Firmie General Motors przytrafiły się skrzynie biegów M32 i M20. Niestety, mimo miłych właściwości trakcyjnych są one dość awaryjna. Poza kilkoma szczegółami konstrukcyjnymi, które powodują awarię tych skrzyń, jednym z ważniejszych czynników wpływających na żywotność skrzyń biegów M32 i M20 jest zastosowany olej. Można powiedzieć, że był, bo inżynierowie GM wyciągnęli wnioski z przyczyn awarii i zmienili olej, którym zalewają skrzynie M32 i M20 w fabryce.

Logika zmiany oleju była prawdopodobnie taka:

Analiza:

  • skrzynie M32 i M20 są konstrukcją Fiata
  • Fiat stosuje w tych skrzyniach olej TUTELA MATRYX
  • w Fiatach te skrzynie psują się rzadziej (?) niż w Oplach

Wnioski

  • zastosowanie w Oplu oleju lanego do skrzyń M32 i M20 w Fiatach zmniejszy awaryjność tych przekładni w Oplach.

Wyniki

  • rzeczywiście na oleju stosowanym w Fiacie, a który otrzymał w Oplu oznaczenie GM1940004 skrzynie M32 mają mniej awarii.

W ten sposób w okolicach roku 2012 do skrzyń biegów typu M32 i M20 w samochodach wyjeżdżających z fabryki oraz na półki serwisów trafił olej GM1940004. Olej ten ma lepkość SAE 75W85 i kolor słomkowy. Z naszych doświadczeń związanych z naprawami skrzyń biegów wynika, iż olej ten faktycznie wydłuża żywotność skrzyń M32 i M20, choć statystyki nie powalają.

Dygresja – w dokumentacji Opla (przynajmniej tak było do niedawna) do skrzyń M32 zalecany jest olej GM1940182. Serwisy mocno wierzą (bo muszą) w to co dostają od GM i w dalszym ciągu przy wymianie oleju leją czerwony olej do tych skrzyń. Jeśli wymieniasz olej w serwisie w skrzyni M32 lub M20 to błagaj na kolanach, żeby wlali Ci olej o oznaczeniu GM 1940004.

Więcej informacji na temat olejów do skrzń biegów M32 przeczytasz we wpisie –  Jaki olej do skrzyni biegów OPEL M32 – nowe wytyczne i nowe przemyślenia.

Skupiłem sie na skrzyniach M32 czy M20, ale F23 i F40 też powinny być zalane olejem lepszym niż GM1940182. Dlatego spokojnie można wlać do nich GM 19 40 004. Skrzynia biegów F40 ma miano pancernej i niezniszczalnej, dlatego pojedzie na “Kujawskim z pierwszego tłoczenia”, ale tyczy się to starszych egzemplarzy. W nowszych F40 ktoś już wsadził rączki i “poprawił” żywotność tych skrzynek. Dlatego warto zalewać skrzynie mocniej obciążone lepszym olejem.

Oleje przekładniowy Opel GM 1940004

Jak dobrać olej do skrzyni biegów OPEL lub CHEVROLET ?

Należy na początku zadać pytanie – czy do skrzyń biegów GM można wlewać inne oleje przekładniowe niż oleje OEM ?

Nawet trzeba ! 😉

Różni producenci olejów produkują oczywiście oleje do skrzyń biegów OPEL i CHEVROLET. Jak zatem dopasować odpowiedni olej ? Po pierwsze nie po lepkość SAE 75W85. Nie każdy olej 75W85 będzie dobrze pracował w skrzyni GM. Jeśli dobierasz olej do skrzyni biegów Opel to na butelce takiego oleju powinien być wyszczególniony kod OEM GM1940182 lub GM1940004 jako dopuszczenie lub rekomendacja. Nawet jeśli będzie to olej o lepkości  75W90 lub 75W80, a na butelce widnieje nr OEM GM to można zastosować taki olej. Tu oczywiście warto zwrócić uwagę na jakość olejów danego producenta.

Dobry zamiennik oleju serwisowego OPEL, CHEVROLET

Naprawiliśmy sporo skrzyń biegów zarówno Opla jak i Chevroleta, a ponieważ dajemy gwarancję na naprawę, musieliśmy przetestować oleje, które są wlewane do skrzyń biegów naprawianych przez nas. Wśród różnych olejów na przestrzeni ostatnich kilku lat, olejem, który sprawdził się najlepiej, był i jest olej FUCHS TITAN Sintofluid 75W80. Zrobiliśmy nawet porównawcze badanie tego oleju z olejami OEM. Wyniki poniżej.

ParametrJednostkaGM 1940182GM 1940004FUCHS SINTOFLUID 75W80
Lepkość kinematyczna w 40°Cmm²/s73,9930,2652,22
Lepkość kinematyczna w 100°Cmm²/s13,186,099,776
Wskaźnik lepkości182154176
Temperatura zapłonu°C226196
Właściwości EP - obciążenie zespawaniaN240024004400
Całkowita liczba kwasowamgKOH/g0,312,921,85
Zawartość Bppm< 0,10,2400
Zawartość Cappm3196330010,0
Zawartość Mgppm102< 0,1580
Zawartość Pppm155814001210
Zawartość Znppm16931430< 0,1
Zawartość S%wag.0,44> 0,5> 2,2

Jak widać dwie cechy tego oleju wysuwają się na pierwszy plan:

  • olej nie zawiera cynku – to właściwość, która uniemożliwia absorbowanie wody z otoczenia, która znacznie wpływa na pogorszenie właściwości oleju. Ma to niebagatelne znaczenie przy dłuższej eksploatacji skrzyni biegów
  • olej jest dwa razy bardziej odporny na obciążenia niż oleje OEM. Oznacza to, że bez znacznej utraty swoich parametrów będzie pracował dłużej przy większych obciążeniach.

blog-maly-produkt-sintofluid-75w80-link

Zdaję sobie sprawę, że będąc autoryzowanym przedstawicielem producenta tego oleju brzmi to stronniczo. Jednak opinie o Sintofluid 75W80 zastosowanym w skrzyniach Opla świadczą o tym, że obiektywnie można stwierdzić, iż ten olej świetnie pracuje w skrzyniach biegów koncernu General Motors.

Nie oznacza to, że inni producenci maja gorsze oleje do skrzyń biegów Opel czy Chevrolet. Ja ze swojej strony na podstawie wieloletniego doświadczenia mogę z pełną odpowiedzialnością ręczyć za jakość i parametry oleju FUCHS. Zaznaczam, że w naszej ofercie są też oleje OEM GM1940182 i GM1940004 dlatego nie chciałbym być posądzony o stronniczość.

Oleje do samochodów dostawczych OPEL

W samochodach dostawczych Movano i Vivaro zastosowano skrzynie biegów konstrukcji RENAULT. W przypadku tych skrzyń powinieneś zastosować olej OEM o oznaczeniu GM 1940711. W butelce serwisowej jest  dokładnie olej ELF TRANSELF NFP 75W80. Tu nie warto poprawiać fabryki bo olej ten doskonale sprawdza się w tych skrzyniach. Wspomniany Sintofluid 75W80 też bardzo dobrze pracuje w tych skrzyniach.

Olej przekładniowy ELF NFP 75W80

Na koniec zestawienie  olejów GM do manualnych skrzyń biegów na przestrzeni ostatnich lat.

Stare oznaczenieNowe oznaczenieInfo
19 40 00419 40 004
19 40 18219 40 182
19 40 75019 40 182
19 40 75719 40 182
19 40 76819 40 182olej był też oznaczany jako MTF 0063
19 40 70219 40 702Castrol Formula RS 10W60
19 40 71119 40 711ELF TRANSELF NFP 75W80
19 40 76419 40 182Pierwotnie Castrol MTF1067 - był dedykowany do F23
19 40 77019 40 775Pierwotnie SAE 80W140, obecnie ELF TRANSELF 75W140

ZAPYTAJ NAS O OLEJ

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze oleju do swojego Opla, kliknij w przycisk poniżej. Na pewno Ci pomożemy.

Zapytaj o olej

Oceń wpis

28 Komentarze

  1. Świetne porady, bardzo cenne. Lubię tutaj zaglądać.

  2. Podkarpaciak

    Witam. Potrzebuję pomocy w zidentyfikowaniu skrzyni biegów. Ktoś może wie od czego ta skrzynia pochodzi?

    Nie można tu dodać zdjęć więc podam link do nich.

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3244295.html

    Z góry wielkie dzięki.

  3. tix

    chmmm,znalazłem w necie,że olej GM 1940004 = Tutella Matryx. Więc sięgnąłem po parametry ze strony Tutelli i …są spore różnice w tabelce od was i od Tutelli. Np GM- Lepkość kinematyczna w 40°C = 30.26 ,a MATRYX =75///GM Lepkość kinematyczna w 100°C = 6.09 , a MATRYX=13.2 .Więc wychodzi ,że MATRYXOWI bliżej do GM 1940182 ,niż do GM 1940004. Chyba,że w tabelce jest błąd i źle wpisano wartości dla olejów GM (zamieniono parametry miejscami)

    • Rzeczywiście Tutella Matryx ma zbliżone parametry do GM1940182. Sprawdziłem, podane dane w artykule sa prawidłowe. Zerknąłem też na kartę charakterystyki oleju GM1940004 i lepkość kinematyczna przy 100st. i 40 st. są zbliżone do tych z laboratorium. (odpowiednio 6,2 i 31).
      Udostępnione przez Petronas dane oleju Matryx jest z 2008 roku. Być może na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się formulacja. Olej G1940004 wprowadzono ok. 2012 roku (najstarszą kartę charakterystyki mamy z 11.2012 roku, wersja 1.03).
      Jeśli natomiast Matryx obecnie ma parametry takie jak GM1940182, to teoria, że 1940004 to właśnie ten olej, niestety nie jest zgodna z prawdą.
      Doświadczalnym faktem jest natomiast to, że skrzynie M32 przeżywają dłużej na oleju G1940004 niż na G1940182.
      Gratuluję spostrzegawczości.

      • Daniel

        Co ciekawe ,to w nowej instrukcji dotyczącej M20 od Chevroleta ,podano zalecany olej …Castrol BOT 303 ,wg karty charakterystyki ma on parametry:” Kinematyczna: 31 mm2/s (31 cSt) przy 40°C/
        Kinematyczna: 6.2 mm2/s (6.2 cSt) przy 100°C”,czyli odpowiadają 1940004 . Nadmienię,że w waszej tabelce jest chyba jedno 0 za dużo 🙂 w oznaczeniu oleju . Pytanie tylko czy ten Castrol BOT 303 ma 75W85 czy W90 ? Nie mogę znaleźć na stronie Castrola takiego oleju,a w wyszukiwarkach olejów do Aveo z M20 podają 75W-90 ,co ma się nijak do zalewanego przez serwis 75W-85

        • To co dany producent samochodu proponuje w instrukcji serwisowej zależy od aktualnej polityki koncernu i umów, które są akurat podpisywane. Na podstawie parametrów, które są wymagane do danej skrzyni biegów producenci samochodów zlecają produkcję olejów różnym producentom olejów. Nie jest powiedziane, że olej serwisowy ma być produkowany przez tego samego producenta. Stąd czasem zdarza się, że oleje serwisowe zmieniają parametry, bo zmienia się producent. Myślę, że producenci samochodów nie zakładają, że ktoś z zewnątrz będzie analizował składy olejów OEM – powinien przyjechać do serwisu i wymienić olej bez zbędnych pytań 😉

          W oznaczeniach oleju GM 1940004 czasem pojawia się oznaczenie BOT303. Serwisy przysyłając nam karty montażowe skrzyń, które naprawialiśmy dla nich, niekiedy w oznaczeniu oleju wpisują BOT303. Przyznam się, że nigdy nie wnikaliśmy skąd to oznaczenie się wzięło.

          Rozbieżności w lepkości SAE różnych producentów oleju dedykowanych do danej skrzyni wynika z tego, że od lepkości, ważniejszy jest zespół parametrów, które składają się na to, że dany olej będzie dobrze pracował w danej skrzyni. Stąd producenci samochodów (skrzyń) określają parametry oleju dla danej skrzyni wewnętrzną normą, której to, producenci zamienników powinni się trzymać. Dzięki temu mogą na butelkach podawać informacje, że taki olej spełnia konkretna normę. Najczęściej jest to podawane w formie „olej dedykowany do ….”, a czasem jako „dopuszczenie producenta”, ale za to trzeba zapłacić :).

          Lepkości kinematyczne, gęstości itp. to parametry chwilowe badane według założonych norm, ale dopiero warunki drogowe pokazują jak dany olej się zachowuje. Nie sztuką jest też badać świeży olej, a zbadać go po 20-30-80 tyś. km w skrzyni. Stąd porównywanie parametrów na „papierze” nie zawsze ma odzwierciedlenie w „życiu”. Solidność wykonania formulacji olejowej oraz stopień i sposób zużycia skrzyni ma też niebagatelne znaczenie. Zdarza się, że olej w 50 skrzyniach pracuje świetnie, a w 51. Klient ma problemy z synchronizacją i haczy mu przy włączaniu biegów. To temat na kolejny wpis na blogu.

          Zero poprawione 😉

  4. Daniel

    Co ciekawe,to np na str. Motula podają,że do M20 wchodzi 1.9 l,a do M32 wchodzi 2.2 l,tak jakby te skrzynie różniły się pojemnością. A podobno to te same skrzynie,tyle,że przenoszące inne Nm

    • W kwestii ilości oleju w tych skrzyniach dzieją się dziwne rzeczy. Optymalna ilość oleju w tych przekładniach to 2,4 litra oleju. Od jakiegoś czasu Opel zaleca do tych skrzyń 1,9 litra w porywach do 2 litrów. Nie będę dyskutował z zaleceniami podawanymi w dokumentacji serwisowej. Wiemy jednak jak zbyt mała ilość oleju degraduje mechanizmy w M20 i M32, dlatego po naprawie takiej skrzyni zalecamy ilość 2,4 litra oleju, pod groźbą odstąpienia od odpowiedzialności gwarancyjnej.
      Konstrukcja tych skrzyń wymaga należytego smarowania elementów, które pracują w okolicy 6. biegu. Mniejsza ilość oleju powoduje dużą absorbcję oleju przez duże koła przekładni i długa jazda na 6. czy 5. biegu kończy się słabym chłodzeniem szczególnie łożyska, które znajduje się za 6. biegiem. Jeśli przekładnia ma nadmierne luzy wzdłużne na wałkach spowodowane zużyciem łożysk co powoduje ich nieodpowiedni naciąg to problem ze skrzynią generuje się samoistnie.

      • Daniel

        Trochę pomęczyłem pytaniami 🙂 ,ale lepiej wiedzieć więcej ,niż mniej.Do swojej doleję 0.6 litra do tego ,co wlało mi ASO .

  5. Jaro

    Posiadam od połowy 2016 roku Aveo 1.2 silnik B12D rocznik 2011 przebieg w chwili kupna 95tyś (auto z papierami i fakturami przebieg ok). Po zakupie jeździłem jakiś kwartał w związku z faktem, że z faktur wynikało, że nie wymieniano oleju w skrzyni biegów postanowiłem wymienić olej w skrzyni. Użyłem kupiony w Intercars olej RAVENOL MTF-1, 75W-85 który ma rekomendacje GM 1940182, 93740319. Skrzynia nie pracuje jak wcześniej. Najbardziej to czuć przy włączaniu wstecznego. Poprzednio przed wymianą skrzynia pracowała idealnie. Jest też dziwny objaw, że w zakresie temperatur pomiędzy 0 a 10 st. Celsjusza auto toczy się jakby z większymi oporami (ciśnienie opon sprawdzone). Podsumowując po wymianie oleju w skrzyni auto zaczęło jeździć w wyraźnymi oporami. Planuję w najbliższym czasie wymienić olej w skrzyni na ten oryginalny GM 1940182. Podzielę się spostrzeżeniami. Ewentualnie proszę o komentarz.

    • Dziwne są te objawy. Jeśli faktycznie są one ewidentnie wyczuwalne po zmianie oleju to wymiana Ravenola na oryginał jest dobrym pomysłem. Osobiście nie mam doświadczeń z tą marką olejową.
      Można pokusić się też o wymianę na GM 1940004 to nowsza formulacja. Jeśli na tym oleju byłyby dalej problemy to na GM1940182 zapewne też. Zakładam, że objawy ustąpią. Jeśli RAVENOL „nabroił” w skrzyni to musi Pan zrobić trochę kilometrów, żeby wypłukać go szczególnie z okolic układów synchronizacji, bo to najbardziej newralgiczne miejsca związane z włączaniem biegów.

  6. Gość

    „skrzynie M32 i M20 są konstrukcją Fiata”

    Gwoli ścisłości te skrzynie są konstrukcji Opla i niestety było tak, że Fiat dał Oplowi bardzo dobre silniki JTD, a w zamian otrzymał właśnie opisywany bubel…

  7. Daniel

    A jak wygląda temat, mieszania. Pytam bo niedawno wymieniałem sprzęgło razem z dwu masą i mechanik zalał 75W-90. Ale oczywiście tylko 2.4l. Mam w domy Motul MotylGear 75W-85. Mogę dolać tego, żeby zwiększyć poziom oleju? Skrzynia M32 , Opel.

    • W M32 2,4 litra to optymalna ilość oleju, dlatego nie ma potrzeby dolewać więcej. (https://www.skrzynie.com.pl/ile-oleju-do-skrzyni-biegow-m32.html)

      Natomiast jeśli ogólnie chodzi o oleje do skrzyń biegów, to proponuję dolewać ten olej, który jest obecnie w skrzyni. Interwał wymian w przekładni jest sporo dłuższy niż w silniku (100 tyś. km, no w przypadku M32 to 50-60 tyś.), dlatego należy pedantycznie podchodzić do tych olejów. Niewielka dolewka np. 100 ml oczywiście nic nie zmieni, ale 500 ml już zaburza właściwości oleju.
      Markowe oleje są mieszalne ze sobą, ale to jak z dobrym piwem – jakbyś pomieszał Heinekena i Carlsberga, a przy różnych lepkościach to jak mieszanie piwa jasnego z ciemnym. W końcu to piwo i to piwo 😉 Nie polecam.

  8. Jaro

    Witam,
    Jakiś czas temu w komentarzach (powyżej) opisywałem swój problem z olejem w skrzyni biegów Aveo 1.2 silnik B12D (Daewoo). Wymieniłem olej na oryginalny GM 1940004 sae75W85 kupiony w serwisie Opla. Sytuacja się poprawiła w stosunku do Revanol MTF 75W85. Pomimo to auto nadal muliło. Przy prędkościach 80-100km/h na 5 biegu, kiedy momentu już niema to auto w ogóle już nie jechało. Korzystając z porady Waszego sklepu BCS skrzynie biegów (www.skrzynie.com.pl) kupiłem i nalałem FUCHS Sintofluid 75W80. Zastosowanie tego oleju rozwiązało w 100% temat. Auto zaczęło jeździć. Zero drgań i mulenia. Polecam.
    PS. Na oleju GM zrobiłem ok 7tyś km. Spuszczony olej był czysty a na magnesach, które są w korkach spustowych zero opiłków. Na FUCHS zrobiłem ok 2tyś, cisza i zero oporów. Pozdrawiam.

  9. Adrian

    Witam.
    Czy może mi Pan poradzić ile oleju powinno być wlane do skrzyni F40? Chodzi mi o własne odczucia a nie o specyfikację producenta 😉
    Mam z nią małe problemy i po wymianie oleju na Fuchs w ilości 1.8 jest chyba gorzej niż było. W necie można znaleźć dużo sprzecznych informacji od 1.8 litra nawet do 3.2 litra. Skrzynia (samochód) jest z 2013 roku.
    Pozdrawiam

    • Witam
      Do F40 należy optymalnie wlać 2,2 litra oleju. Jednak w F40 kwestia ilości jest dość dyskusyjna i doświadczalna Sam Opel miał problemy z określeniem ilości oleju w tej skrzyni, aby pracowała właściwie. Może nie tyczy się to warunków pracy przekładni, a komfortu zmiany biegów przez kierowcę. Początkowo w tych skrzyniach lano 3,4 litra oleju. Pojawiały się jednak haczenia przy włączaniu biegów. Stwierdzono, że to kwestia ilości oleju i zmniejszono ją o ponad litr. Z doświadczeń właścicieli aut z tą skrzynią, okazuje się, że w wielu przypadkach nawet zmniejszenie ilości oleju nie pomogło. O dziwo dolanie lub spuszczenie np. 100 ml, poprawiało sytuację. Ilość 2,2 statystycznie daje najmniej sytuacji problematycznych, ale nie jest to reguła. Tak więc można poeksperymentować.
      Nie wiem jakie problemy ma Pan obecnie, ale Fuchs Sintofluid 75W80 nie powinien pogorszyć pracy przekładni. Chyba, że jest jakiś „ukryty problem” z nadmiernym zużyciem jakiś elementów.

      • Adrian

        Witam.
        Dziękuję za dość wyczerpującą odpowiedź 🙂
        Mój samochód to Chevrolet Orlando 2.0 163KM z manualną 6 biegową skrzynią – wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że jest to skrzynia F40. Problemy pojawiły się w okresie zimowym a i teraz różowo nie jest. Przy zimnym silniku haczy 2 i 3 bieg. Przy ciepłym jest zdecydowanie lepiej ale nadal przypomina to walkę uda się albo się nie uda. Samochód ma przejechane tylko 55000 km. Ciężko mi jest uzyskać jakąś konkretną informację z racji tego, że auto jest mało popularne i mechanicy rozkładają ręce – a to podobno Zafira tylko w innej budzie – a i w internecie informacji jak na lekarstwo.
        Posiłkując się forami Insigni i Zafiry postanowiłem wymienić fabryczny olej na polecany Fuchs TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 zgodny z API GL-4. Co ciekawe na stronie Fuchs podana jest ilość 1.9 litra. To samo potwierdził mechanik sprawdzając u siebie w systemie ( cokolwiek to znaczy 🙂 Na stronie opel-infos.de podają info o 3.2 litra :O – i komu wierzyć ?
        Skrzynia zaczęła pracować luźniej tj. bez oporów ale haczenie 2 biegu jakby się spotęgowało a raczej zrobiło się bardziej metaliczne.
        Po kilku tygodniach postanowiłem dolać do 2 litrów i miałem wrażenie, że jest lepiej ale nadal nie idealnie. Później dolałem do 2.4 litra ale haczenie 2 i 3 występuje nadal choć może troszkę mniej? ( ale i pogoda za oknem inna ).
        Mechanicy za wszelką cenę chcą wyciągać skrzynie i wymieniać synchronizatory i oczywiście skasować mnie za tą usługę.
        Jeżeli ma Pan jakieś wskazówki dla mnie proszę się nie krępować i pisać 🙂

  10. Adrian

    Dziękuję 🙂
    W tym momencie zlałem ok 200ml czyli mam mniej więcej 2,2 litra. Różnica w pracy skrzyni jest odczuwalna na plus ale nie idealna – nadal 2 i 3 lubią haczyć na zimnym. Dla mnie to wszystko brzmi jak jakieś czary, nie mogę zrozumieć jak to możliwe, że tak mała różnica może mieć takie znaczenie. Dziwne to strasznie. Dzisiaj zostawiam auto u mechanika na noc tak aby rano na zimnym mógł poczuć na własnej skórze o co mi chodzi – on się przyznaje bez bicia, że o skrzyniach nic nie wie ale ma zawołać znajomego mechanika, który robi tylko skrzynie. Problem polega na tym, że nikt nie wie ( i pewnie nie rozumie ) tego olejowego problemu lub np regulacji cięgieł – bo ten temat też się przewija po forach. Dla mechaników liczy się kasa – co zrozumiałe – i robią wszystko aby nakierować mnie na wyciąganie skrzyni i jej remont = koszty. No nic… zobaczymy co powiedzą – no i czekam na Pana info co mogę z tym fantem zrobić.
    Pozdrawiam, Adrian

    • Adrian

      Wróciłem od mechanika(ów). Pan specjalista od skrzyń wprawił bardzo dobre wrażenie. Przejechał się na zimno i oczywiście 2 i 3 zgrzytnęła więc to nie mój wymysł 🙂

      Po rozmowie i jeździe testowej zaproponował żeby zmienić olej na ATF :O czyli do skrzyń automatycznych Dexron 3. Twierdzi, że w tych skrzyniach olej musi być bardzo ale to bardzo rzadki aby przy zimnym oleju synchronizatory cięły olej / zrzucały olej – nie jestem pewien czy dobrze to zinterpretowałem. Twierdzi, że jest to dość popularny problem i że wielu producentów np. Ford daje taki olej w fabryce. Poczytałem trochę bo pomysł na chłopski rozum ma sens i faktycznie ludzie piszą, że polepsza to pracę skrzyni. Znalazłem nawet post o tym, że w jednym z Oplowskich ASO lali olej do wszystkich skrzyń z jednej beczki i był to ATF właśnie. Wg niego to powinno pomóc na haczącą 2 i 3 na zimnym a jak nie no to już rozbieranie skrzyni – masakra kosztu tu w UK 🙁
      Zgłupłem 😐

  11. wojtas

    reklama oleju FUCHS, tymczasem na oleju GM skrzynie przeżyją silnik bez wymiany

    • Skrzynie z małymi obciążeniami faktycznie może sobie poradzą. Te mocniej obciążone i z młodszą datą produkcji, to już pobożne życzenie. Oczywiście nie jest to reguła dla wszystkich egzemplarzy, ale czy nie lepiej zapobiegać niż leczyć(?)

  12. Sebastian

    „skrzynie M32 i M20 są konstrukcją Fiata”
    Ciekawe… od 10 lat czytam co innego.
    No w sumie skoro sie psuje to dla niektorych musi byc Fiat 😀

    Odnosnie co do olejow.
    U Opla (ASO Francja) zalecany jest GM 93165290 zarowno do M32 jak do F40.
    Mialem Alfa 159 1.9 8v z M32, 5 Lat eksploatacji i 100000Km (od 94mkm do 198mkm) na oleju GM 93165290. Zero awarji i do konca skrzynia chodzila jednym paluszkiem. Olej zostal wymieniony tuz po kupnie no i toz przed sprzedazom. Nalezy tyko go lac troche wiecej niz fabryka podaje.

    Teraz uzytukuje Alfe 159 2.4 z F40. Po kupnie wymienilem olej na Tutele i na zimnym czasami biegu nie idzie wrzucic.
    Wymienilem wiec na GM 93165290 i jest troche lepiej ale nadal czasami na zimnym biegu nie idzie wrzucuc.
    Nalezy wrzucic jedynke przed odpaleniem potem 2 i 3 jak auto juz jedzie to wskakuja w miare no i jak juz dojade do konca ulicy to potem juz biegi jakos wczodza. Potem na cieplym jest okej.
    A najlepsze jest to ze jak autem sie jezdzi na codzien to problem nie wystepuje 8o. Dopiero jak postoji kilka dni ….
    Wlosy sobie rwac. 8o
    Jak kupilem auto olej byl fabryczny i brak wyciekow, sposcilem 2,85 i tyle wlalem za kazdym razem.

    Z desperacji wleje TITANa 75w80, wedlug specyfikacji jest duzo bardziej „rzadki” na zimnym niz Tutela, moze pomorze….

  13. Andrzej

    A mnie w warsztacie specjalizującym się w skrzyniach powiedzieli, żeby nie ruszać póki chodzi dobrze; nic nie wymieniać (M-32)

  14. olkos

    co do oleju, to wlasnie u mnie jest od roku hyundai xteer i spoko sie sprawdza z silnikiem mojego Opla – nie mam kłopotu z jazdą na duże trasy, silnik super sie trzyma bez zatarć itp, poślizg bardzo dbry, no i super bo syntetyk, więc taki typ oleju który jest najlepszy

  15. JacekWro

    po mojemu, to warto zmienić na olej syntetyczny, naczytałem się i wiem że ma skład najlepszy jakościowo dla każdego rodzaju auta. w mojej Skodzie sprawdza się syntetyk od Hyundai Xteer – dobry poslizg, zero problemu z zatarciem itp!

Zostaw komentarz

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych w powyższym komentarzu będzie BCS Grzegorz Makowski z siedzibą 41-200 Sosnowiec, ul. Mikołajczyka 63A, NIP 644-103-60-13. Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO w celu opublikowania komentarza. Twoje zapytanie i korespondencja z Tobą może zostać zarchiwizowana. Twoje dane, będą przechowywane w bazie tej strony internetowej przez czas jej funkcjonowania, Będziesz mieć prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych na zasadach określonych w art. 16-21 RODO. W każdej chwili będziesz mógł usunąć konto. Jeśli uznasz, że Twoje dane są przetwarzane niezgodnie z przepisami prawa, będziesz mógł wnieść skargę do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do opublikowania komentarza. Twój adres e-mail nie będzie widoczny w opublikowanym komentarzu.