Blog o skrzyniach biegów i nie tylko…

Skrzynie biegów, Oleje

Jaki olej do skrzyni biegów?

jaki olej do skrzyni biegów?

Po informacjach, które przeczytasz w artykule Olej do skrzyni biegów. Wymieniać czy nie?, może stwierdzisz, że warto zmienić olej w Twojej manualnej skrzyni biegów. Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć co wlać do przekładni. Sama wymiana to tylko formalność, natomiast najważniejsze jest to co wlewasz. Poniżej zestaw ogólnych, ale pomocnych informacji, jak dobrać olej do skrzyni biegów.

Na podstawie wieloletniej korespondencji z naszymi Klientami, zauważamy, że panuje przekonanie, iż podstawowym parametrem, na który powinno się zwracać uwagę przy doborze oleju do skrzyni biegów, jest jego lepkość ( przykładowa informacja o lepkości, która widnieje na butelce z olejem –  SAE 75W90). To bardzo ważny parametr, ALE nie pierwszorzędny.

Na przestrzeni kilku czy kilkunastu lat, technologie wytwarzania olejów, a także konstrukcje skrzyń biegów, uległy sporym zmianom. Większość obecnie stosowanych olejów przekładniowych w samochodach osobowych i dostawczych to oleje na bazach syntetycznych z pakietami specjalistycznych dodatków, co jest wymagane przez nowoczesne  konstrukcje skrzyń biegów. Można przyjąć zasadę, że im nowsze auto, tym potrzebuje bardziej dopasowanego oleju do skrzyni biegów.

Norma rozwiązuje problem doboru oleju.

Żeby ułatwić dobór oleju do skrzyni biegów, wielu producentów samochodów stworzyło specyfikacje i normy, które przypisane są do konkretnych skrzyń biegów. Definiują one określone parametry oleju, który należy wlać do skrzyni biegów. W związku z tym, dobór oleju do skrzyni biegów należy oprzeć o wytyczne producenta samochodu. W większości przypadków normę oleju, którą możesz zastosować, powinieneś znaleźć w książce serwisowej. W innym przypadku warto skorzystać z pomocy serwisu, który na podstawie numeru VIN Twojego samochodu, poda Ci normę oleju przekładniowego, którą powinieneś zastosować w skrzyni biegów.

Znając wymaganą normę oleju do Twojej skrzyni biegów, masz dwie możliwości:

  • jeśli jesteś zwolennikiem olejów serwisowych, to najprostszym rozwiązaniem będzie wizyta w serwisie i kupienie odpowiedniego oleju do skrzyni biegów
  • w przypadku gdy chciałbyś kupić zamiennik oleju przekładniowego, większość producentów olejów zaproponuje Ci odpowiedni produkt do skrzyni biegów.

Oryginał czy zamiennik?

Oryginalny olej serwisowy to zawsze bezpieczny zakup, bo wiesz, że to olej właściwie dobrany. W przypadku gdy zdecydujesz się na zamiennik i wybierzesz olej od sprawdzonego producenta, nie tracisz nic na jakości, a możesz zaoszczędzić.

Jak dobrać zamiennik oleju przekładniowego?

Mając wybranego producenta oleju najprościej skorzystać z wyszukiwarki olejów. Praktycznie każdy producent ma taką wyszukiwarkę na swojej stronie internetowej (dla przykładu wyszukiwarka olejów firmy FUCHS ). Wystarczy wybrać swój samochód i otrzymasz pełny wybór płynów proponowanych przez danego wytwórcę olejów do Twojego auta. Skorzystanie z wyszukiwarki rozwiązuje problem doboru zamiennika oleju serwisowego.

Inny sposobem jest przejrzeć katalogu olejów danego producenta lub zapoznanie się z informacjami na butelkach i wybranie oleju, który spełnia wybraną normę. To właśnie odpowiedni olej do Twojej skrzyni biegów. Norma jest podawana jako dopuszczenie, aprobata lub rekomendacja.

Lepkość SAE oleju przekładniowego

Zdarza się, że dany producent nie ma oleju spełniającego normę zalecaną do Twojej skrzyni biegów, wtedy powinieneś wiedzieć:

Kiedy ważna jest SAE i API?

W przypadku, gdy nie możesz znaleźć oleju spełniającego normę producenta samochodu lub gdy dana marka samochodu nie ma swoich norm dla olejów przekładniowych, wtedy powinieneś kierować się lepkością SAE i klsą jakości API. SAE i API są często podawane w książkach serwisowych.

dopuszczenia i rekomendacje oleju do skrzyni biegów

Musisz jednak wiedzieć, że oleje różnych producentów posiadające tę samą lepkość SAE i jakość API, mogą różnić się między sobą dość drastycznie.

Tu praktyczna rada – jeśli dobierasz olej na podstawie SAE i API, mimo wszystko skorzystaj z wyszukiwarki olejów danego producenta. Jeśli dla Twojej skrzyni biegów wybrany producent nie podaje do zastosowania oleju ze swojej oferty, a w miejscu oleju widnieje napis ZASTOSUJ PRODUKT SERWISOWY OEM, zmień wybór oleju na innego producenta lub kup olej w serwisie. Zalanie skrzyni biegów nieprawidłowym olejem mimo, iż jesteś przekonany, że dana SAE i API jest prawidłowa, może skończyć się pogorszeniem jakości pracy skrzyni biegów, a w skrajnych przypadkach prowadzić do jej uszkodzenia. Dla przykładu moja babcia i mama gotują bardzo podobną w smaku zupę pomidorową. Mama jednak przyprawia ją bardzo ostro ( papryka, cayenne itp.). Jeśli mama zaprosiłby wujka, który ma poważne problemy żołądkowe, zupa mamy mogłaby mu poważnie zaszkodzić. Zupa babci i mamy to przecież pomidorowa, przepis jest taki sam, ale mama stosuje dodatki, które niektórym osobom mogą zaszkodzić. Z olejem jest tak samo – taki sam olej dwóch różnych producentów, może mocno różnić się dodatkami.

Taka sama norma, a różne SAE i API. O co chodzi?

Często dostajemy zapytania odnośnie doboru zamiennika oleju serwisowego do skrzyni biegów.  Klient trzyma w ręce dwa oleje spełniające taką samą normę serwisową zalecaną do konkretnej skrzyni biegów, a różnią się lepkością np. 75W90 i 75W80, albo klasą API GL4 lub GL5. O co chodzi?

Olej do skrzyni biegów przede wszystkim powinien spełniać normę zalecaną przez producenta samochodu. W normie tej zawartych jest szereg parametrów, którymi powinien charakteryzować się olej, żeby prawidłowo pracować w skrzyni biegów. To dość długa lista wymagań. Producenci olejów (zamienników) na ich podstawie dopasowują swój produkt do tych wymagań. Zdarza się, że do tej samej normy wymaganej do danej skrzyni biegów, dwóch różnych producentów proponuje oleje o różnych lepkościach SAE i klasie API. Nie są to pomyłki! Oznacza to, że ten konkretny produkt spełnia wymagania producenta samochodu niezależnie od tego jaką ma lepkość i klasę jakości. Jeśli producent oleju rekomenduje swój produkt do danej skrzyni, to znaczy, iż jest pewny, że jego właściwości spełnią wymagania skrzyni. W przypadku, gdy dany olej spełnia normę producenta skrzyni, to parametry lepkościowe SAE i jakościowe API są drugorzędne.

Na układy nie ma rady.

Korzystając z wyszukiwarek olejów niestety coraz częściej możesz napotkać na informację że powinieneś skorzystać z oleju serwisowego. Miesiąc czy pół roku temu, dany producent oleju miał olej do Twojej skrzyni biegów, a teraz już nie. Czyżby nagle zmienił formulację oleju tylko po to żebyś nie mógł wlać oleju danego producenta do skrzyni? A może producent samochodu “poprosił” producenta oleju żeby skierował Klientów do serwisu. Hmm, no to musisz ocenić sam 😉

W wielu przypadkach dobór oleju jest dość skomplikowany, a i niektóre wyszukiwarki nie zawsze dobierają dokładnie, dlatego chętnie pomożemy dobrać Ci olej do skrzyni biegów. Znamy się na tym dość dobrze, bo “grzebiemy” w manualnych skrzyniach biegów od lat 90-tych. Jeśli masz wątpliwości co do doboru oleju przekładniowego, zapytaj nas o olej do Twojej skrzyni biegów lub podziel się swoją opinią w komentarzach.

Gdy znajdziesz odpowiedni olej do swojej skrzyni biegów, pamiętaj, że poza jego jakością liczy się też ilość oleju w skrzyni biegów. O tym niedługo na blogu.

ZAPYTAJ NAS O OLEJ

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze oleju do swojego Opla, kliknij w przycisk poniżej. Na pewno Ci pomożemy.

Zapytaj o olej


Oceń wpis

11 Komentarze

  1. Ja słyszałem, że czym auto starsze to nie trzeba się z nim tak szczypać i można podlać tańszym olejem (szczególnie jeśli ten i tak wycieka). Co Pan o tym myśli? Jeśli ktoś ma auto na dojechanie, to rozumiem, ale w innym wypadku czy warto oszczędzać?

    • Oczywiście pomijając wspomnianą kwestię „na dojechanie”, to nie zgadzam się z opinią, że w starszych autach nie należy dbać o jakość oleju. Faktem jest, że starsze skrzynie wytrzymują dłużej niż obecne i są w stanie znieść „słabszy” olej, ale do czasu. Jest granica bólu po której nawet najtrwalsze rozwiązania ulegną. Niezależnie od wieku skrzyni, jeśli chcemy bezawaryjnie jeździć swoim autem to należy dobierać oleje zgodne z preferencjami przekładni no i dobrej jakości. Jakiekolwiek wycieki ze skrzyni należy zawsze usuwać bo to niezależnie od jakości oleju jeden kierunek – awaria. Wycieki ze skrzyni to najczęściej uszczelniacze na półosiach i nie są to zabójcze koszty i nie porównywalnie niskie z remontem skrzyni. Wycieki z silnika można doraźnie „łatać” dolewkami bo mamy nad tym kontrolę – jest bagnet, a w skrzyni nigdy nie wiadomo kiedy zaczyna się coś zacierać i smażyć w środku, z powodu braku oleju.
      Czy warto oszczędzać? Zawsze (!), ale nie na wszystkim. Różnice w cenach olejów nie są przecież, aż tak wielkie. Do tego olej wymieniamy raz na 80 – 120 tyś. km i wlewamy go między 1-4 litrów w zależności od konstrukcji skrzyni. W temacie oleju do skrzyni biegów uważam, że nie warto oszczędzać.

  2. KUBA

    Czy dolewanie jakiś uszlachetniaczy do oleju typu ceramizer może prowadzić do zmiany parametrów oleju a w przyszłości prowadzić do awarii skrzyni biegów?

    • Na temat zasadności stosowania dodatków do oleju w skrzyni biegów zdania są podzielone. Natomiast dobrze dobrany olej i do tego odpowiedniej jakości, wlany do skrzyni biegów nie potrzebuje dodatkowego wsparcia w postaci uszlachetniaczy. Nie widzę powodów, aby poprawiać fabrykę, bo co takiego nadzwyczajnego może zaoferować taki dodatek? Zwolennicy stwierdzą, że poprawia się smarowalność, zmniejszają opory tarcia itp. Jednak skrzynia biegów to mechanizm, w którym wymiana oleju następuje nie wcześniej niż po 100 tyś. km i powstaje pytanie czy producent takiego uszlachetniacza przetestował go w każdej skrzyni, w każdych warunkach i w kompozycji ze wszystkimi olejami dostępnymi na rynku i to przy wspomnianych przebiegach między wymianami? Przypuszczam, że nie. Dlatego moim zdaniem stosowanie takich dodatków w „zdrowej” skrzyni jest ryzykowne. Skoro uszlachetniacz poprawia parametry pracy przekładni czyli musi poprawiać parametry oleju, ponieważ w nim jest rozpuszczony, a tym samym zmienia te parametry. Jaki długotrwały wpływ na pracę skrzyni może mieć taka mieszanina – ciężko powiedzieć.

      Trochę inaczej ma się sprawa jeśli taki środek dolewamy do oleju w skrzyni, który czasy świetności ma już za sobą. Na jakiś czas możemy poprawić warunki pracy przekładni, ale nic nie zastąpi normalnej wymiany oleju.

      No i jeszcze kwestia, która jest najbardziej spektakularna w tym temacie – uszlachetniacze, które naprawiają skrzynie biegów lub powodują, że skrzynia przestaje głośno pracować. Dziurawego lub ułamanego zęba nie da się wyleczyć płukaniem ust nawet najdroższym płynem do higieny jamy ustnej i tak samo jest w skrzyni biegów – nie ma środków, które potrafią naprawić ułamane zęby w trybach czy uszkodzone łożyska.
      Legendy głoszą, że kiedyś do mostu wystarczyło wcisnąć banana, a do skrzyni wsypać trocin i dolegliwości ustąpiły. Niestety im nowsza konstrukcyjnie skrzynia biegów, tym bardziej specjalistycznego oleju wymaga. Błędy w tym zakresie są na prawdę kosztowne.

  3. Irek

    Witam,
    poisadam Lagune 1 i odkąd pojawiły się zimniejsze dni, skrzynia biegów zaczęła ciężko chodzić. Wiedzę czemu, czerpałem z internetu – podobno chodzi o gęstość oleju i tutaj rodzi się moje pytanie – jaki w takim razie kupić, by problem zniknął i czy aby tylko może chodzić o olej. Jestem laikiem, jest to mój pierwszy samochód w ogóle. Boję się po pojawieniu problemu nawet do niego wsiadać 🙂 Proszę o pomoc. Czy jest to sprawa dla mechanika, czy pobawić się z wymianą oleju?

  4. CC

    O jakość oleju trzeba zadbać. Tak samo, jak dobrze jest mieć w samochodzie zapas, by w razie czego dolać.

  5. W moim samochodzie producent zalecał lać jak się okazało za małą ilość oleju do skrzyni przez co na 6 biegu nie miała smarowania i się grzała. Od razu wymieniłem olej na fuscha i wlałem odpowiednią ilość, a skrzynia nie sprawia problemów do dziś.

    • To musiał być ostatni moment na zmianę lub dolanie oleju. Mniejsza ilość oleju niż powinna być faktycznie w większości przypadków prowadzi do remontu lub wymiany przekładni.

  6. Karol

    Olej w skrzyni należy wymieniać co 40 -50 tys. km. jaka by nie była skrzynia. Inne opinie to bzdety.

  7. VW golf

    Bardzo ostrożnie z korzystaniem z wyszukiwarek internetowych! Producenci często podają informacje oparte nie na prawidłowym doborze oleju do skrzyni i silnika, a mają tu miejsce inne względy, przede wszystkim marketingowe i proekologiczne. Potrafią, np. zalecać do Mercedesa W 124 2.0 diesel, olej 0W- 30, a do skrzyni olej 75 W. Katastrofa.

Zostaw komentarz

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych w powyższym komentarzu będzie BCS Grzegorz Makowski z siedzibą 41-200 Sosnowiec, ul. Mikołajczyka 63A, NIP 644-103-60-13. Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO w celu opublikowania komentarza. Twoje zapytanie i korespondencja z Tobą może zostać zarchiwizowana. Twoje dane, będą przechowywane w bazie tej strony internetowej przez czas jej funkcjonowania, Będziesz mieć prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych na zasadach określonych w art. 16-21 RODO. W każdej chwili będziesz mógł usunąć konto. Jeśli uznasz, że Twoje dane są przetwarzane niezgodnie z przepisami prawa, będziesz mógł wnieść skargę do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do opublikowania komentarza. Twój adres e-mail nie będzie widoczny w opublikowanym komentarzu.