Oleje do silników na gaz, lać czy nie lać ?

Wśród użytkowników samochodów zasilanych gazem często pojawia się pytanie: jakie oleje stosować ? Czy oleje dedykowane do paliwa LPG czy CNG to dobry wybór, czy to tylko ściema producentów oleju i chwyt marketingowy?

Na początku przyjmijmy założenie, że rozważamy oleje, które rzeczywiście swoim składem przystosowane są do pracy w silnikach zasilanych gazem LPG czy CNG.

Co wspólnego ma jakość oleju ze zdrowiem ?

Większość z nas dba o zdrowie i przykłada do tego szczególną uwagę. Jednym ze sposobów zapobiegania chorobom jest dieta i suplementacja witaminami i mikroelementami. Chyba nikt nie zaprzeczy, że stosowanie bogatej diety i suplementów wzmacnia organizm i zabezpiecza go przed chorobami. Oczywiście jałowa dieta i brak witamin nie powoduje śmierci, ale na pewno osłabia nasz układ odpornościowy i w perspektywie prowadzi do osłabienia całego organizmu.  Podobnie jest z olejami dedykowanymi do LPG.

W analogii do zdrowia można stwierdzić, że stosowanie olejów dedykowanych do paliwa gazowego wydłuża życie silnika i zmniejsza jego zużycie. Stosowanie klasycznych olejów nie spowoduje gwałtownego wyeksploatowania silnika, ale w perspektywie na pewno osłabi jego żywotność. Jest małe obejście tego problemu, ale o tym za chwilę.

Co się dzieje  w silniku zasilanym gazem ?

Zatrzymajmy się na chwilę przy temacie samej pracy silnika na paliwie gazowym. Siedząc za kierownicą, mając zamontowaną w miarę nowoczesną instalację gazową, wciskając pedał gazu,  nie odczuwasz żadnych różnic jeżdżąc na benzynie czy gazie. Natomiast silnik Twojego samochodu czuje sporą różnicę pomiędzy gazem a benzyną.

Najważniejsze kwestie związane z zastosowaniem gazu w silniku to wyższa temperatura jego spalania i niestety dłuższy proces jego spalania w stosunku do benzyny. Automatycznie wyższa temperatura w komorze spalania utrzymuje się dłużej. Wpływa negatywnie bezpośrednio  na elementy głowicy (zawory) i elementy tłoka (pierścienie). Do tego gaz, jak sama nazwa wskazuje, jest gazem i nie powoduje efektu chłodzenia, w przeciwieństwie do benzyny, która będąc cieczą, zostaje rozpylona i  wtryśnięta do komory spalania.

Już te trzy czynniki:

  • wysoka temperatura spalania
  • dłuższy proces spalania
  • brak właściwości chłodzących

to niemiły prezent dla Twojego silnika.

Olej w takim silniku musi wykonać dużo większy wysiłek niż przy silniku pracującym wyłącznie na benzynie. Powinien być odporny na wszystkie niekorzystne właściwości spalania gazu. Przede wszystkim powinien posiadać wysoką odporność na utlenianie bo z tą właściwością mocno walczy temperatura. Większa odporność oleju na utlenianie, ma zasadniczy wpływ na właściwości lepkościowe oleju. Szybsze utlenianie powoduje zwiększenie gęstości oleju co ma duży wpływ na możliwość szybkiego i właściwego smarowania wszystkich podzespołów silnika i zwiększenie oporów w czasie rozruchu Twojego silnika. Po prostu gęstszy olej, nie jest tak mobilny i nie dociera dość szybko do wielu ważnych miejsc w silniku.

W silniku zasilanym LPG, przy spalaniu wytwarza się sporo różnych niekorzystnych produktów. Olej powinien być na nie odporny i przeciwdziałać ich niekorzystnemu wpływowi, m.in.

  • osadzania się różnych substancji na pierścieniach, które mogą powodować utratę elastyczności
  • zużyciu i korozji gładzi cylindrów
  • w przypadku przedmuchów spalin do komory korbowej, nie powinien dopuścić do korozji elementów ułożyskowania wału.

Należy też wspomnieć, że niebagatelne znaczenie dla pracy silnika na gazie ma rodzaj instalacji i jej odpowiednia regulacja. Im nowocześniejsza instalacja i dobrze wyregulowana tym mniej negatywnych skutków dla silnika.

Olej do gazu – stosować czy nie?

Wspomniane wyżej, to oczywiście nie wszystkie negatywne czynniki przy spalaniu LPG czy CNG. Jednak na podstawie tego ułamka wiedzy na temat pracy silnika na gazie myślę, że warto wlać do silnika olej, który skuteczniej będzie walczył z niekorzystnym wpływem gazu na silnik. Oleje dedykowane do paliwa gazowego posiadają zwiększone ilości dodatków zapobiegających utlenianiu oraz innych dodatków, które minimalizują skutki działania paliwa gazowego na silnik. Bazy olejowe są też specjalnie preparowane do pracy w warunkach spalania paliw gazowych.

Podsumowując – czy warto inwestować więcej w olej do silnika na gaz? To oczywiście indywidualna decyzja. Można oszczędzać na diecie i można przeżyć, ale co ze skutkami w przyszłości. Z olejem w silniku jest podobnie – nie zauważysz różnicy od razu, ale natury i fizyki nie oszukasz.

Dla “sceptyków olejowych”

Tym kierowcom, którzy nie wierzą producentom olejów i uważają, że miedzy olejami do LPG, a zwykłymi olejami niema różnicy, proponuję zostać przy “swoich” olejach, tylko wymieniać je częściej niż przewiduje producent. Uzyska się tym część efektu, który można osiągnąć przy zastosowaniu oleju dedykowanego do gazu. Należy w takim wypadku stosować olej dobrej jakości, bo ten który po 2000 km nie dają rady na benzynie na pewno nie poradzą sobie z LPG.

Dodatki do oleju

Na rynku są też dostępne dodatki do olejów, które pracują w silniku zasilanym gazem. To oczywiście dobre rozwiązanie.

Musisz się jednak liczyć z tym, że nie wszystkie dodatki dobrze współpracują z każdym olejem. Może się zdarzyć, że z konkretnym olejem taki dodatek może w ogóle nie wpłynąć na jakość oleju, a w skrajnych przypadkach może nawet pogorszyć jego parametry. Producenci dodatków nie są w stanie przetestować swoich produktów w każdym oleju do którego chciałbyś go dolać.

Notka reklamowa

Ponieważ jesteśmy autoryzowanym przedstawicielem firmy FUCHS chciałbym wspomnieć, iż FUCHS posiada w swojej ofercie oleje dedykowane do paliw LPG i CNG. Do samochodów osobowych są to 3 lepkości: 5W30 – który jako jedyny olej na rynku do silników gazowych, posiada dopuszczenie dexosII, 5W4010W40.

Przy produkcji olejów FUCHS do samochodów osobowych zasilanych gazem, zastosowano sprawdzone technologie z olejów stosowanych w samochodach ciężarowych, a w dużych jednostkach, na dużych dystansach nie ma kompromisów co do jakości.

titan-gas-5w30-4l
titan-gas-5w30-4l
titan-gas-5w30-4l

Artykuł zainspirowany i dedykowany forumowiczom z forum Chevroleta – CHEVROLET.auto.com.pl / CHEVROLET TEAM POLAND