Blog o skrzyniach biegów i nie tylko…

Skrzynie biegów

11 błędów eksploatacji manualnych skrzyń biegów. Jak nie zepsuć skrzyni biegów.

Jak uniknąć awarii manualnej skrzyni biegów - skrzynie.com.pl

W tym artykule nie dowiesz się o tym jak jeździć z manualną skrzynią biegów, ale jak nie zepsuć skrzyni biegów i na co zwracać uwagę, aby przekładnia w Twoim samochodzie służyła Ci bezawaryjnie jak najdłużej.

Użytkowanie skrzyni biegów manualnej to w większości same korzyści, ale też obowiązki, które należy spełnić, aby skrzynia biegów służyła długo i bezawaryjnie. Poniżej przedstawię Ci listę zaniedbań i błędów, które popełniają kierowcy, korzystający z manualnych skrzyń biegów.

Trzymanie ręki na gałce zmiany biegów – radzę trzymać ręce na kierownicy.

Trzymanie ręki na dźwigni zmainy biegów - skrzynie.com.pl

To dość częsty błąd, który popełniają użytkownicy manualnych skrzyń biegów. Opieranie ręki na gałce zmiany biegów to przyzwyczajenie, a zarazem błąd, który może doprowadzić do awarii przekładni. Ten temat przedstawiliśmy szerzej w artykule – CZY TRZYMANIE RĘKI NA GAŁCE ZMIANY BIEGÓW MOŻE BYĆ SZKODLIWE DLA PRZEKŁADNI?

Jazda na półsprzęgle i niedociskanie sprzęgła do końca – skutki złych przyzwyczajeń.

Niewciskanie sprzęgła do końca jest docelowo dość kosztowne, ponieważ jednocześnie możesz uszkodzić skrzynię biegów i sprzęgło.

Jeśli brak Ci siły w nogach i nie jesteś w stanie docisnąć pedału sprzęgła do podłogi, to czas przesiąść się na auto z automatyczną skrzynią biegów 😉

Gdy nie wciśniesz pedału sprzęgła do końca (do podłogi) sprawiasz, że skrzynia biegów nie jest całkowicie rozłączona z silnikiem. Zmiana biegów w takiej sytuacji odbywa się tak, jakbyś w ogóle nie wcisnął sprzęgła. To duże obciążenie dla przekładni, a najbardziej dla układu synchronizacji. Wtedy zaczynają się pojawiać zgrzyty przy zmianie biegów i zużywanie się synchronizatorów, piast i trybów. Jazda na półsprzęgle to również obciążenie dla sprzęgła. W zależności jak głęboko wcisnąłeś pedał sprzęgła, tarcza sprzęgła zamiast rozłączyć się z dociskiem, będzie ocierać i ślizgać się po docisku oraz kole zamachowym. Spowoduje to przegrzewanie całego układu sprzęgła i jego zużycie. W pewnym momencie zużycia tych elementów, nawet gdy dokładnie wciśniesz pedał sprzęgła, nie rozłączysz w pełni silnika i skrzyni biegów. Sprzęgło już na stałe, samo z siebie, będzie się zachowywać jakbyś jeździł na półsprzęgle lub będzie się ślizgać. Skutkiem tego jest konieczność wymiany tarczy lub całego sprzęgła.

Stary płyn w układzie wysprzęglania – czy wiesz, że trzeba sprawdzać jego stan?

Stary płyn hamulcowy w obiegu sprzegła - skrzynie.com.pl

To temat nawiązujący do poprzedniego punktu. Aczkolwiek, gdy jazda na półsprzęgle jest „świadoma”, to jazdę ze starym płynem można uzasadnić niewiedzą. Niestety nieznajomość prawa nie usprawiedliwia, dlatego to, co teraz przeczytasz, może zmienić Twoje życie.

Płyn hamulcowy jest substancją, która pomaga Ci zarówno bezpiecznie hamować, a także ułatwia zmianę biegów w Twoim samochodzie. W większości konstrukcji płyn w obiegu hamulca i sprzęgła jest wspólny, mimo że pracuje w dwóch obwodach. Jego jakość i aktualny stan bezpośrednio wpływają na Twoje bezpieczeństwo (hamowanie) oraz na proces zmiany biegów. Płyn hamulcowy ma wysokie właściwości higroskopijne, tj. uwielbia absorbować wodę/parę wodną z otoczenia. Jeśli ilość wody w płynie hamulcowym przekroczy graniczną wartość, może się okazać, że płyn straci swoje właściwości. Nie będzie na tyle ściśliwy, żeby należycie hamować i sterować sprzęgłem poprzez wysprzęglik. W takim przypadku dociskanie pedału sprzęgła do podłogi nie daje należytego efektu. Rozłączenie silnika ze skrzynią biegów i układ wysprzęglania działa wtedy tak, jakbyś permanentnie jeździł na półsprzęgle. Skutki znasz z punktu powyżej.

Olej w skrzyni nie jest dożywotni – zmień zanim będzie za późno

Oleje przekładniowe - oleje do skrzyni biegów - skrzynie.com.pl

Olej w skrzyni biegów, a w zasadzie konieczność jego wymiany to temat, który ma tyle samo zwolenników jak i przeciwników. My stoimy po stronie zwolenników wymiany oleju w skrzyni biegów. Z tym tematem rozprawiliśmy się w artykule OLEJ DO SKRZYNI BIEGÓW. WYMIENIAĆ CZY NIE?. Koniecznie przeczytaj.

Właściwy poziom oleju w skrzyni – dlaczego jest ważny?

Niewłaściwa ilość oleju, a szczególnie za mała jego ilość, to prosta droga do problemów ze skrzynią biegów. Nie wnikając w rozważania, jaką rolę spełnia olej w skrzyni biegów, musi go być zawsze tyle, ile zaleca producent (może być ciut więcej, ale nigdy mniej). Olej powinien też spełniać wymagania techniczne zalecane przez producenta auta.

Niewłaściwa ilość i jakość oleju to dwie zasadnicze kwestie, które są często przyczyną awarii skrzyni biegów.

Zbyt mała ilość oleju to zawsze dodatkowe tarcie i dodatkowa temperatura. Dodatkowa temperatura, to przegrzewanie się elementów i dodatkowe tarcie. Przegrzewanie się elementów to ich zużycie i wytwarzanie się opiłków metalu, które dostają się do oleju. Opiłki to dodatkowe tarcie, a to dodatkowa temperatura … mogę tak pisać bez końca, a w zasadzie do awarii Twojej skrzyni biegów.

Źle dobrany olej to również dodatkowe tarcie, słabsze chłodzenie i smarowanie, niewłaściwa praca synchronizatorów i sporo innych skutków, które załatwią Twoją skrzynię na amen.

Wycieki ze skrzyni biegów i skutki ich ignorowania.

Wycieki ze skrzyni biegów mają bezpośredni wpływ na poziom oleju, o czym przeczytałeś w poprzednim punkcie. Po stwierdzeniu wycieku, jego przyczynę powinieneś niezwłocznie usunąć. Najczęstszym powodem wycieków są uszkodzone uszczelniacze. W tym artykule 10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI W MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE przeczytasz o rodzajach wycieków w skrzyni biegów i jak je likwidować.

Bagatelizowanie wycieków ze skrzyni biegów, a w zasadzie jakichkolwiek wycieków w samochodzie, to proszenie się o problemy i dodatkowe koszty.

Linki/cięgła zmiany biegów i gałka zmiany biegów – dlaczego regulacje tych elementów są ważne?

Niewłaściwe linki, ich zużycie, a także nieodpowiednia regulacja ich długości, może wpływać na problemy z manualną skrzynią biegów. Nieodpowiedni stan wspomnianych elementów powoduje zgrzyty przy zmianie biegów, nieprecyzyjne ich włączanie, a nawet konieczność “szukania” konkretnego biegu. Objawy takie kojarzą się jednoznacznie z uszkodzoną skrzynią biegów, choć wcale nie muszą mieć źródła w przekładni. Niezależnie od przyczyny, docelowo na pewno uszkodzi się system synchronizacji. Dlatego jeśli pojawią się wspomniane objawy, sprawdź w pierwszej kolejności układ linek i mechanizm gałki zmiany biegów. Czasem wystarczy mniejsza lub większa regulacja. Jeśli zaniedbasz tę kwestię, w 100% narażasz się na uszkodzenie elementów skrzyni biegów. Reaguj w takich sytuacjach zanim będzie za późno.

Sprzęgło i jego stan techniczny

Sprzęgło to nie tylko tarcza sprzęgła. O niej przeczytałeś powyżej. Niesprawność innych elementów sprzęgła może skutkować awarią skrzyni biegów:

  1. Wysprzęglik i łożysko wyciskowe – gdy te elementy układu sprzęgła szwankują, najczęściej dochodzi do niepełnego wysprzęglania.
  2. Docisk – uszkodzona powierzchnia docisku lub jej przegrzanie, powoduje, że tarcza sprzęgła ślizga się po nim. Taki stan znacznie zużywa okładziny tarczy, co powoduje niepełne rozłączanie silnika ze skrzynią biegów.
  3. Dwumasa (koło dwumasowe) – najbardziej szkodliwe dla skrzyni biegów jest uszkodzenie dwumasy, które powoduje drgania układu sprzęgła. Drgania te przez wałek sprzęgłowy przenoszone są na wnętrze skrzyni biegów i najczęściej powodują uszkodzenie łożyska, które najbardziej zaabsorbuje takie drgania.

Łożysko w wale silnika i łożyska wału napędowego – dlaczego to takie ważne?

Łożysko podtrzymujące wałek sprzęgłowy skrzyni biegów - skrzynie.com.pl

Ważnym elementem dbania o skrzynię biegów, szczególnie w samochodach z tylnym napędem, jest zwracanie uwagi na jakość łożysk podpierających wał napędowy oraz łożyska, które znajduje się w wale korbowym silnika i podpiera wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Uszkodzenia tych elementów, a także źle wyważony wał, bezpośrednio wpływają na pracę skrzyni biegów. Wspomniane elementy są wtedy źródłem drgań, które bezpośrednio wpływają na mechanizmy przekładni. O dziwo, wibracje te najczęściej dają odsłuch właśnie w skrzyni biegów tj. przenoszą się do jej wnętrza i skrzynia wydaje dziwne dźwięki. Klasyfikuje się wtedy skrzynię do naprawy, nie usuwając przyczyny. Można tak w kółko naprawiać skrzynie biegów, nie zwracając uwagi na problem zewnętrzny.

Nagłe puszczanie pedału sprzęgła – to może być dość kosztowne.

Niewłaściwe operowanie pedałem sprzęgła – zarówno za wolne jak i zbyt szybkie jego puszczanie – ma zły wpływ na jakość pracy skrzyni biegów. Jeśli zbyt wolno zwalniasz/puszczasz pedał, to na początku uszkadzasz samo sprzęgło, natomiast szybkie puszczenie pedału, wpływa bezpośrednio na skrzynię biegów. Nagła operacja puszczenia pedału sprzęgła lub nawet przypadkowe obsunięcie się nogi z pedału w czasie jego zwalniania, szczególnie przy ruszaniu, to tak jakbyś młotkiem walił w tryby w skrzyni biegów. W nagły sposób cały ciężar auta wrzucasz na zęby pierwszego biegu, gdy z drugiej strony koła stojące na asfalcie stawiają opór. Przy takim stylu jazdy, gwarantuję, że obudzisz się nagle bez zębów … w skrzyni biegów. I remoncik gotowy.

Przeładowywanie samochodu – dostawczaki też wymagają troski!

Przeładowanie to najczęściej występujące zaniedbania w eksploatacji skrzyni biegów w samochodach dostawczych. Przekładnia pośredniczy w przekazywaniu mocy z silnika na koła samochodu. Jej przełożenia są obliczane do całkowitej masy pojazdu z ładunkiem, oczywiście z przewidzianym zapasem. Podobnie ma się z materiałami, z których jest wykonana skrzynia biegów, one też mają swoją wytrzymałość.

Znaczne przeładowywanie auta, to problem ze zużywającym się zawieszeniem i skrzynią biegów. Ciągłe przeciążanie skrzyni biegów, niestety wcześniej czy później odbije się na jej kondycji. Gdy masz taki pomysł na swojego dostawczaka, to przynajmniej wsłuchuj się w pracę skrzyni. Jeśli słychać wycie lub inne dziwne dźwięki, koniecznie odwiedź warsztat, aby przyjrzał się Twojej przekładni. Awarie w trasie z towarem, kiedy skrzynia potrafi wybuchnąć, raczej nie pomogą w Twoim biznesie.

Na tyle jeśli chodzi o listę niekorzystnych zachowań dotyczących manualnych skrzyń biegów. Jeśli coś pominąłem, koniecznie dopisz w komentarzu, uzupełnię wpis.

Oceń wpis

1 Komentarz

  1. Marta

    Ciekawy artykuł. Przeczytałam z ciekawości, żeby zobaczyć czy popełniam jakieś błędy. Dzięki za cenne wskazówki:)

Zostaw komentarz

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych w powyższym komentarzu będzie BCS Grzegorz Makowski z siedzibą 41-200 Sosnowiec, ul. Mikołajczyka 63A, NIP 644-103-60-13. Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO w celu opublikowania komentarza. Twoje zapytanie i korespondencja z Tobą może zostać zarchiwizowana. Twoje dane, będą przechowywane w bazie tej strony internetowej przez czas jej funkcjonowania, Będziesz mieć prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych na zasadach określonych w art. 16-21 RODO. W każdej chwili będziesz mógł usunąć konto. Jeśli uznasz, że Twoje dane są przetwarzane niezgodnie z przepisami prawa, będziesz mógł wnieść skargę do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do opublikowania komentarza. Twój adres e-mail nie będzie widoczny w opublikowanym komentarzu.