Sporo zapytań naszych Klientów dotyczy rodzaju oleju do skrzyni biegów – czy wlać olej syntetyczny czy może mineralny, a może w ogóle gęstszy lub o większej lepkości ? Szczególnie tyczy się to modeli samochodów, które mają już za sobą trochę lat lub większy przebieg.

Wiele informacji na temat jaki olej wlać do skrzyni biegów przeczytasz na naszym blogu w artykule – Jaki olej do skrzyni biegów?
Jeśli chodzi o rodzaj oleju, to w większości przypadków czy będzie to olej syntetyczny czy mineralny, nie ma dla skrzyni większego znaczenia. Najważniejsze jest to – czy spełnia on odpowiednie normy producenta skrzyni biegów. W drugiej kolejności – czy posiada lepkość SAE i klasę jakości API zalecaną do konkretnej skrzyni biegów oraz czy producent oleju, rekomenduje wybrany olej do konkretnej skrzyni biegów.

Oleje mineralne do skrzyni biegów

Przykładowe oleje mineralne i półsyntetyczne z firmy FUCHS.

Mineralny czy syntetyczny ?

Na pytanie, który olej jest lepszy – mineralny czy syntetyczny, nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Należy zadać dodatkowe pytanie – zależy do czego? Większość nowoczesnych skrzyń biegów powinna pracować na olejach syntetycznych, co nie zmienia faktu, że do wielu skrzyń dedykowane są oleje mineralne. W olejach silnikowych przyjęło się lać oleje mineralne o większej lepkości np. 15W40, do silników częściowo zużytych. Wiąże się to ze szczelnością wnętrza silnika i zużywania się oleju w silniku. W skrzyni biegów nie występują takie zjawiska, z którymi mamy do czynienia w silnikach, dlatego nie należy kojarzyć oleju mineralnego ze zużytą skrzynią biegów. Oleje mineralne nie są gorsze od syntetyków, powinny być jednak stosowane tam gdzie są zalecane.

Oleje syntetyczne do skrzyni biegów

Przykładowe oleje syntetyczne z firmy FUCHS.

Może wlać gęstszy olej do skrzyni biegów?

Gdy skrzynia się zużywa, wlanie oleju o większej gęstości faktycznie może częściowo wyciszyć jej głośniejszą pracę. To jednak zabieg krótkoterminowy, bo skrzynia od takiego zabiegu się nie naprawi. Będzie się zużywać tylko trochę ciszej. Wlanie takiego oleju, to też skutki uboczne, m.in. problemy z włączeniem biegu po rozruchu samochodu w okresie jesienno-zimowym, a także nieprawidłowa praca synchronizatorów – zgrzyty i brak precyzji włączania biegów. Układ synchronizacji, który pomaga włączać biegi w sposób płynny jest dostosowany do konkretnej lepkości oleju i wszelkie jej zmiany można wyraźnie zauważyć w pracy tego elementu przekładni.

Podsumowanie

  1. Do skrzyni wlewamy olej zgodny z zaleceniami producenta skrzyni lub rekomendacjami producenta oleju.
  2. Rodzaj bazy olejowej – syntetyczna, mineralna czy jakakolwiek inna np. hydrokrakowana, jest zupełnie drugorzędna.
  3. Z wiekiem skrzyni i ilością przejechanych kilometrów nie należy zmieniać lepkości oleju na wyższą.
  4. Przez całą żywotność skrzyni biegów należy zalewać ją takim samym olejem.
  5. Należy zadbać żeby do skrzyni wlać olej wysokiej jakości i pamiętać o okresowej wymianie.

Powyższe informacje dotyczą zarówno skrzyń maualnych jak i automatycznych.

Na koniec ciekawostki – są skrzynie biegów manualne, które wymagają oleju do automatycznych skrzyń biegów np. niektóre skrzynie BMW i VW Sharan. W niektórych skrzyniach Chrysler Voyager należy zastosować olej silnikowy 10W40.

ZAPYTAJ NAS O OLEJ

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze oleju do swojego Opla, kliknij w przycisk poniżej. Na pewno Ci pomożemy.

Zapytaj o olej



Oceń wpis